Het hoogtepunt van Guatemala: de beklimming van de vulkaan Acatenango

Bloed, zweet en tranen. Maar vooral ook heel mooie herinneringen! De beklimmingen van de Acatenango en de Fuego zijn werkelijk spectaculair. Hoewel de afstand naar de top niet fantastisch lang is, is het zeker geen te onderschatten beklimming. Het is niet de afstand, maar het zijn juist de hoogtemeters die de tocht lastig maken.

Louise

09 Jan 2024

Guatemala

Louise hier, reisleidster bij Mundero. Ik nam vorige maand (april 2023) 13 fantastische jongeren mee op een onvergetelijke reis naar Guatemala en Belize. Het was een fenomenale groepsreis waar ik met veel plezier aan terugdenk. Ik wil jullie dan ook graag vertellen over onze ervaring van de beklimming van de Acatenango-vulkaan.

Van de 37 vulkanen die Guatemala rijk is, zijn er 3 constant actief: Pacaya, Fuego en Santiaguito. De eerste twee kan je op Mundero reis beklimmen. Er zijn in Guatemala in de afgelopen 500 jaar in totaal 21 significante uitbarstingen geweest. Meer dan 2.900 mensen kwamen hierbij om het leven. De ergste vulkaanuitbarsting qua doden, verwoeste huizen en financiële schade vond plaats op 6 maart 2018 met de uitbarsting van Fuego. Hier kwamen 201 mensen om het leven. Doordat je de Acatenango beklimt, is de tweedaagse niet gevaarlijk. Er is meer risico om je onderaan de vulkaan te bevinden dan aan de top.

The day before…

Ons avontuur begon eigenlijk al de dag ervoor, toen kregen we van onze lokale gids Brandon een uitgebreide briefing. We werden voorbereid op wat ons te wachten stond en kregen belangrijke instructies om veilig de top te bereiken. Hij wist ons te vertellen dat het erg koud en lastig ging worden, maar dat het uitzicht op de uitbarstende vulkaan dit helemaal de moeite waard zou maken.

Na de briefing maakten we onze trekkersrugzak klaar, deze moest minstens 40 liter zijn, anders kan je onmogelijk alles meenemen. We gingen met de groep naar een winkeltje om 500 calorieën aan snacks en 5 liter water en energiedrank te shoppen. Onze warmste trui verdween uiteraard ook in de rugzak. Eenmaal alles klaarstond, gingen we nog lekker gaan dineren. Een cocktailtje later besloten we om op tijd onder de veren te kruipen, want er stond ons de volgende dag héél wat te wachten!

AntiguaGroep

Antigua

AcatenangoVoorbereidingen

De laatste voorbereidingen

De volgende ochtend stonden we vroeg op om te vertrekken. Uiteraard moest ik nog eventjes dramatisch doen en mijn short scheuren aan de trap van de hoogslaper. De scheur was zo enorm dat ik in plaats van 1 broek, er nu 2 had! Hoera! Gelukkig had ik nog een reserve, en konden we instappen in het privé busje dat ons naar  een lokaal adresje bracht. Daar aangekomen kregen we een lekker, stevig ontbijt. Eitjes, bonen, bananen… er lag vanalles voor ons klaar! Reiziger Hanne probeerde ook nog even een lokale kip te knuffelen, maar de hond van het gezin was daar niet mee akkoord…

Voordat we de vulkaan betraden, maakten we ook nog even tijd om te "shoppen". Bijna niemand die naar Guatemala reist, denkt immers aan koude temperaturen. We mochten van de organisatie nog enkele essentiële benodigdheden inslaan, zoals warme truien en jassen. Je neemt best vier lagen mee: thermisch ondergoed, 2 truien en een jas. We mochten al deze zaken gratis lenen, alleen voor een grotere rugzak en wandelstokken werd er een kleine bijdrage gevraagd. Hierbij kon je kiezen om “professionele” wandelstokken bij de organisatie te huren voor 50 quetzales, ofwel beneden de vulkaan een houten stok te lenen voor 5 quetzales.

Dit zat er uiteindelijk in mijn rugzak:

• 4 liter water (je moet 1 liter afgeven aan de gids zodat die kan koken voor je)

• Een flesje cola (ook perfect om te mixen met wat rum ;-))

• Een flesje energiedrank (achteraf gezien zou ik een extra liter water meegenomen hebben)

• Heel wat energierepen, een banaan en koekjes

• Twee dikke truien

• Een jas

• Thermisch ondergoed (meenemen van thuis, zowel broek als hemdje)

• Handschoenen

• Een muts

• Een buf

• Een koplamp

• Een verse onderbroek

• Lange wandelsokken

• Wandelstokken (erg aan te raden)

• Een klein flesje rum om op te warmen

AcantenangoRugzak

Off we go!

Met een goed ontbijtje achter de kiezen begonnen we aan onze tocht. En daar gingen we, trekkend met onze vol gevulde rugzakken. We voelden de adrenaline stromen, klaar om de beproeving  die voor ons lag aan te gaan. Het eerste halfuur was al meteen een uitdaging, met een steile klim die ons flink op de proef stelde. Maar we hielden vol en gaven niet op. Terwijl we verder klommen, raakten we verwikkeld in goede gesprekken. Sofie zorgde ervoor dat iedereen op de rooster werd gelegd. Het was de ideale gelegenheid om elkaar beter te leren kennen en de reis met enthousiasme te starten.

GroepsfotoAcatenango

AcatenangoHike

De organisatie had ons ook enkele brooddozen meegegeven: eentje voor de lunch, eentje voor het avondeten en eentje voor het ontbijt. Rond 13u kwamen we toe op de lunchplek waar iedereen genoot van een pasta met kip en courgette. Behalve de veggies uiteraard, die genoten niet van kip maar kregen een goed alternatief.

Na de middag vertrokken we weer, en merkten we dat het voor sommigen wat lastiger werd. Gelukkig kreeg iedereen enorm veel steun van elkaar. Onze triatleet Pascal bleef met veel plezier plakken bij de laatste meisjes om te helpen (en uiteraard ook zijn liefdesleven te bespreken). Naarmate we hoger kwamen, moesten we beginnen nadenken over een belangrijke keuze: ook de Fuego beklimmen of extra genieten van het moment op Acatenango.

AcatenangoLunch

Enkele uren later bereikten we doodop het basecamp, waar we die nacht zouden slapen! Net op het moment dat we aankwamen, werden we begroet door een gigantische uitbarsting van de Fuego. FE-NO-ME-NAAL, wat een uitzicht! Op de top aankomen was zwaar, maar de voldoening was onbeschrijfelijk. Velen waren helemaal kapot, maar we hadden nog steeds de keuze om verder te trekken naar Fuego of om te genieten van de majestueuze Acatenango. Een paar mensen hadden wat last van hoogteziekte, we waren immers op bijna 4000 meter. Gelukkig viel het al bij al goed mee! Even wat aanpassen en weer doorgaan. Pilletjes tegen de hoogte zorgen ervoor dat je erg veel dorst krijgt, niet zo handig wanneer je beperkt bent in de hoeveelheid water die je bij je draagt...

AankomstAcatenango

Een grappige anekdote: slechts 10 minuten na aankomst trok de mist volledig over de vulkanen. In slechts 10 seconden gingen we van het mooiste uitzicht ooit naar het witste uitzicht ooit. Reizigers Hannah en Ans besloten om nog steeds prachtige foto’s te nemen. Hoewel we al graag wilden starten aan de tweede beklimming van de dag, kregen we het advies om eventjes af te wachten. We besloten dan maar horrorverhalen te vertellen in onze tenten, waar de ene al beter tegen kan dan de andere. We gaven ook allemaal 1 liter water af aan de gids Brandon, hij had het nodig om voor ons lekkere pasta klaar te maken.

AcatenangoWit

Acatenango beklimming in cijfers:

1. De Acatenango Beklimming

• Start van de hike: 2400 meter boven de zeespiegel

• Afstand tot het basecamp: 5 kilometer

• Hoogte van het basecamp: 3600 meter boven de zeespiegel

• Hoogtemeters af te leggen: 1200 meter

• Duur van de hike naar/van base camp: 5 uur naar boven, 3 uur naar beneden

2. De Fuego Beklimming (optioneel)

• Top van de Fuego: 3768 meter

• Duur van de hike: 5 uur, met stop om van het uitzicht te genieten

• Hoogtemeters af te leggen: heen en terug telkens 300 meter stijgen en 300 meter dalen

3. De top van de Acatenango (optioneel)

• Afstand tot de top van Acatenango: 2 kilometer

• Top van Acatenango: 3976 meter boven de zeespiegel

• Hoogtemeters: 300 meter stijgen en 300 meter dalen

AcantenangoSchematisch

Doen we het nog eens opnieuw?

We hadden geluk! Ongeveer 40 minuten later verdween de mist even snel als ze gekomen was. Binnen de 5 minuten moest iedereen die wou verder gaan klaarstaan. Om ook de Fuego te beklimmen betaal je 200 quetzales (ongeveer 25 euro). De organisatie waarmee Mundero samenwerkt is erg transparant. Terwijl bij andere organisaties de gidsen niets krijgen, mogen ze bij GoWild de helft van het bedrag houden.

De meerderheid koos ervoor om ook de Fuego te beklimmen: tijd voor een nieuwe uitdaging en adembenemende uitzichten. Met nog eens 600 meter klimmen en 600 meter dalen op bijna 4000 meter hoogte, was het een echte uitdaging voor ons lichaam, maar het was elke inspanning waard. De volledige Fuego-tocht duurt ongeveer 5-6 uur.

image8

Op het moment dat we startten aan de beklimming, begon de zonsondergang. We waren die dag al getrakteerd op fantastische uitzichten, maar de échte show moest nog komen. Overdag zie je immers de vulkaan enkel rook spuwen, maar ‘s nachts besef je dat er waar rook is, ook vuur is... Nadat de zon is ondergegaan geeft de Fuego een spectaculaire lavashow! De vuurspuwende beelden deden ons versteld staan van de kracht van moeder natuur. Vergeet echter niet dat het op de Fuego zelf behoorlijk koud is, zeker omdat je daar eventjes stil zit om het spektakel te aanschouwen. Neem dus zeker al je kleren mee!

Vulkaan1

Vulkaan2

Vulkaan3

Toen we het allemaal net iets te koud kregen, besloten we om ons terug te trekken. De terugtocht naar het basecamp bestond alweer uit 300 meter dalen en 300 meter stijgen, maar de gedachte aan avondeten sleurde ons erdoor. De avond op de vulkaan was werkelijk magisch. We genoten van een heerlijk diner onder de sterrenhemel en deelden onze levensverhalen met elkaar. De gidsen gaven ons een wijntje en het kampvuur zorgde voor de nodige warmte. Normaal barst de Fuego elke 20 minuten uit, maar dankzij de verhoogde activiteit kregen wij elke 2-5 minuten een spectaculaire show te zien. Dit uitzicht zorgde ervoor dat ook ik mijn eerste traantje van de dag wegpinkte, maar het was een gelukstraantje.

KampvuurAcatenango

Ain’t no mountain high enough

Wie wou kon de volgende ochtend om 4 uur opstaan om zo ook de top van de Fuego te beklimmen voor de zonsopgang. Zelf besloot ik om wat meer van de avond te genieten, maar Klaus en Thomas zagen wat extra avontuur nog volledig zitten. Dat betekende: heel vroeg opstaan, koplamp opzetten en aan de tocht beginnen. Ze vonden het een onvergetelijke ervaring om op automatische piloot in het donker omhoog te klimmen, geleid door de opkomende zon en een sterke motivatie. Op de top aangekomen werden ze begroet door de kou, maar de beloning was onbeschrijfelijk. Ze werden getrakteerd op een betoverende zonsopgang die de hemel in vuur en vlam zette. Het was een moment van adembenemende schoonheid.  De anderen hadden geen 360-graden zicht in het basecamp, maar konden ook het kleurenspektakel van de opkomende zon aanschouwen!

AcatenangoZonsopgang

En terug naar af...

De gidsen maakten voor ons een ontbijtje klaar, waarna we de afdaling inzetten. De wandelstokken kwamen goed van pas, want door het lavagruis glijd je steeds wat verder omlaag. Wel 20 keer viel iemand op zijn poep, waaronder ikzelf twee keer. De echte experts kunnen ook naar beneden sprinten! De gidsen zelf doen onderling regelmatig wedstrijdjes.

Eenmaal beneden kregen we een traditionele lunch voorgeschoteld. We kregen de grootste fles water ooit mee en vertrokken naar onze volgende bestemming. En oh boy, we waren kapot maar voldaan! Onze reis ging verder naar het prachtige Lake Atitlan, waar we nog meer avonturen zouden beleven. Maar de epische beklimming van de Acatenango was absoluut een hoogtepunt dat voor altijd in ons geheugen gegrift zal staan. Ik kan met trots zeggen dat we ons avontuur met succes hebben volbracht. De trektocht, de keuzes, de uitdagingen en de adembenemende uitzichten hebben ons weer een ervaring rijker gemaakt. De woorden van onze lokale gids Brandon vatten de ervaring perfect samen: “Is it going to be cold and hard? Yes. But will it be worth it? ABSOLUTELY!”.

Wil je dit ook graag meemaken? Reserveer snel jouw plekje op de reis naar Guatemala en Belize